Wednesday, October 13, 2010

Krakersdemo A'dam: Fotograaf doet aangifte van mishandeling

Krakersdemo A'dam: Fotograaf doet aangifte van mishandeling
... - 13.10.2010 18:57

Ook de persvrijheid kwam in het geding op de bewuste 1 oktober 2010 in de Spuistraat te Amsterdam.

de knokploek van de ME
de knokploek van de ME

de knokploek van de ME
de knokploek van de ME








Fotograaf Mischa Rapmund (lid NVJ, Nederlandse Vereniging van Journalisten) heeft bij de politie Amsterdam-Amstelland een officiële klacht ingediend over een incident eerder deze maand, tijdens een krakersdemonstratie in Amsterdam. Rapmund, die zich als fotograaf bij de commandant Hondenbrigade had geïdentificeerd, kreeg de mededeling dat pottenkijkers van de pers ongewenst waren. De commandant haalde vervolgens driemaal uit met de knuppel. Rapmund had enkele dagen last van knie en bovenbeen en miste daardoor een klus om een dag later bij krakersdemonstraties in Nijmegen te fotograferen.

'Ik heb gezien hoe de ME duidelijk een rustige demo met grof geweld verstoorde en uit elkaar sloeg..natuurlijk volgde er daar een reactie van de krakers op, in eerste instantie uit zelfverdediging. En tja, meer en meer willen ze daar dan geen pers bij hebben. De pers en politie hebben bepaalde afspraken hierover gemaakt, ze behoren zich hier aan te houden. Hier mag publiekelijk aandacht aan worden besteed op alle mogelijke wijze, want dit optreden van de politie kon echt niet door de beugel! We hebben in nederland altijd nog het recht om te demonstreren en onze stem te laten horen..' Aldus fotojournalist Mischa Rapmund



Zie ook:
 http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/fotograaf-doet-aangifte-van-mishandeling/50770/

en het gehele verhaal:
 http://basdemeijer.nl/afdruk/open-brief-over-optreden-me/

No comments: