Tuesday, June 17, 2014

De ontruiming: LIVE ticker

De ontruiming: LIVE ticker

 

De Valreep wordt op dit moment ontruimd. Ververs deze pagina regelmatig, wij zullen continu blijven updaten.

Volg het live videoverslag op AT5.

12:45 Op verschillende plaatsen zijn de kozijnen uit het monumentale pand gerukt, zowel op de onder- als bovenverdieping.
12:38 Er is nog steeds heel veel ME binnen
12:04 De barricade wordt van de brug gehaald
11:54 Er is een persoon GEARRESTEERD, prachtig uitgedost in een tijgerpak
11:30 Er zijn opnieuw twee personen GEARRESTEERD
11:08 De twee personen die vastgeketend zaten aan de schoorsteen zijn inmiddels los, en weggevoerd via de zeecontainer op het dak
11:01 Sympathisanten roepen: "Idealen ontruim je niet, kraken gaat door!"
10:43 Er cirkelt nog steeds continu een helicopter boven de Valreep
10:34 De shovel, waarop een stormram is bevestigd, staat nu ook aan deze kant
10:35 ME probeert het pand binnen te komen aan de kant van de buurtmoestuintjes.
10:15 ME sloopt schoorsteen van monumentaal pand
10:09 Nog steeds staan tientallen sympathisanten en betrokken buurtbewoners bij de Valreep om de mensen te supporten

zeecontainer-dak

10:05 De zeecontainer op het dak staat bij twee mensen die vastgeketend zijn aan het pand. Hopelijk gaat de ME deze keer wel voorzichtig te werk

10:00 SAMENVATTING: De ME is nu ongeveer drie uur bezig, er zijn 5 arrestanten. Een vat met beton waarin mensen zijn vastgeketend is door een shovel vanaf ongeveer 4 meter hoog van het dak geduwd, deze mensen hebben zich nog net op tijd kunnen bevrijden. Hier hadden makkelijk gewonden kunnen vallen.

09:58 De zeecontainer hangt boven het dak van de Valreep
09:55 De zeecontainer wordt omgehoog gehesen
09:38 ME heeft zeecontainer vanaf de oplegger op het terrein gezet
09:34 Sambaband Rythms of Resistance support krakers van buitenaf met strijdbare beats
09:29 Nog twee krakers GEARRESTEERD
09:27 TWEE KRAKERS uit lockon die van het dak is gestort zijn GEARRESTEERD
shovel bij afdak closer

shovel bij afdak

09:20 KRAKERS HEBBEN ZICH NET OP TIJD KUNNEN BEVRIJDEN
09:19 TON MET BETON, VAN HONDERDEN KILO'S, VALT VAN DAK
09:18 ME GEBRUIKT SHOVEL OM TON MET BETON, WAARIN MENSEN VAST ZITTEN, VAN HET DAK AF TE DUWEN

Lockon Op Dak

lockon

08:52 Krakers zitten vastgeketend in lockon
08:42 De ME rijdt het terrein met een oplegger met daarop een kleine zeecontainer
08:38 Er zijn mensen vastgeketend

toegang

08:37 De ME is binnen
08:35 De politiek is aanwezig. Jammer, jullie zijn te laat.
08:30 Meer ME het terrein op, eerste arrestantenbusje rijdt het terrein op
08:25 Er zitten mensen op het dak
08:24 Waterkanon rijdt het terrein op
08:19 De mensen binnen wachten rustig af
08:12 Sambaband Rythms of Resistance speelt nog altijd dapper door!
08:09 De ME komt het pand niet binnen
07:57 Burgers bij de toegangspoort worden gesommeerd te vertrekken, pers mag blijven
07:54 EERSTE ARRESTANT wordt door ME meegenomen

ME-op-terrein

07:52 Grote groepen ME staat op het terrein
07:51 Busjes politie en ME rijden het terrein op
07:30 De gepantserde shovel is door de barricade
07:15 Karavaan ME busjes en ander groot materieel rijdt richting politiebureau Linnaeusstraat
Gepantserde-shovel
07:15 Gepantserde shovel probeert door barricade te komen
07:10 De politie vordert om het pand te verlaten
07:04 Helicopter hangt in de lucht, de eerste voertuigen zijn gespot

No comments: