Sunday, November 14, 2010

Noord-Zuidlijn at"Ruimte Voor Iedereen"Demo(3)



Augustus 2009, de bouwput van het toekomstige station Ceintuurbaan van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn.

De gemeente Amsterdam hoeft de prognoses voor de kosten en duur van de aanleg van de Noord-Zuidlijn niet opnieuw bij te stellen.

Donderdag werd de jaarlijkse rapportage over de Noord-Zuidlijn gepresenteerd. Hierin wordt teruggekeken op het verloop van het megaproject in het afgelopen jaar en vooruitgekeken naar de verwachtingen van het komende jaar.

In voorgaande jaren moest de hoofdstad geregeld een overschrijding van de kosten of de duur van de bouw melden. Dat was dit keer echter niet het geval: de aanleg van de nieuwe metroverbinding overschrijdt de laatste prognoses naar verwachting niet.

Dat houdt in dat de Noord-Zuidlijn in 2017 klaar is en ruim 3 miljard euro gaat kosten. Dat is overigens nog steeds veel later en duurder dan aanvankelijk gedacht. Toen de gemeenteraad in 2002 groen licht gaf om de metroverbinding aan te leggen, schatte Amsterdam de kosten op circa 1,46 miljard euro. De bestuurders van de hoofdstad dachten dat de lijn in 2011 klaar zou zijn.

De begroting wijkt op papier wel af van de vorige. De vorige prognose was namelijk dat de Noord-Zuidlijn 2,6 miljard euro zou kosten. Vorig jaar adviseerde de commissie Veerman, die onderzocht hoe het verder moet met het megaproject, echter daar nog eens 500 miljoen euro bij op te tellen. De gemeente heeft dit bedrag nu ook daadwerkelijk in de begroting verwerkt.

Overigens zijn de begrote kosten (ruim 3 miljard) nog iets lager dan ze zouden zijn als de gemeente het advies van de commissie Veerman volledig had overgenomen (3,1 miljard euro). Amsterdam heeft namelijk - in tegenstelling tot wat de commissie adviseerde - niet nog eens 110 miljoen euro extra opgenomen voor risico's waarvan de kans klein is dat ze zich voordoen, maar die grote gevolgen zouden hebben.

Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson (Noord-Zuidlijn) zei in een reactie „voorzichtig tevreden" te zijn over de laatste prognoses. Hij is blij dat hij geen nieuwe overschrijdingen hoeft te melden. Maar, zo waarschuwde hij: „We hebben nog een lange weg te gaan."

Amsterdam heeft inmiddels contact opgenomen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de opgelopen kosten. De hoofdstad hoopt dat het Rijk een deel van de extra kosten voor zijn rekening neemt.

No comments: