Thursday, May 24, 2012

Programma Pinksterlanddagen 2012 - Anarchist festival this weekend in north of NL

De Pinksterlanddagen is thé dutch annual anarchist gathering, traditionally during the Pentecost holidays (this year 25- 28 of may).

Three days of workshops, discussion,lectures, and a variety of stands from several anarchist groups, library's and distro's. Always a varied program:

from an update on interesting debates in anarchofeminist literature, to accessible practical activism workshops, historical lectures, legal support and what not – the whole scope of the anarchist movement is represented. And yes, music too! Plus other performances, and movies and more cultural entertainment for the revolution. Cause well, if you can't dance….

And on top of it all, there is an extensive program for kids as well.
De Anarchist Pinksterlanddagen are held since 1933 on an anarchist campsite in the picturesque village of Appelscha, in the north-east district Friesland. "

Wil je een PDF downloaden van het programma 2012 klik dan hier. (wijzigingen voorbehouden)

Voorlopig programma 2012

door pl | 04|16|12 | nul reacties

Het programma van de Pinksterlanddagen 2012 begint lekker vol te lopen met inspirerende en bijzondere bijdrages. In totaal rekenen we op ongeveer 30 programma onderdelen. Hier een sneak preview van komende workshops en presentaties:

 Historische lezingen. Ron Blom en Arie Hazenkamp, dit jaar over infiltratie.

 LGTB.  Bulgaarse LGTB activiste (Lesbian, Gay, Transgender, Bisexual) over de situatie en problemen van LGTB mensen in Europa in het algemeen en op de Balkan in het bijzonder, en de rol van globalisering op de acceptatie van LGBT.

Prostitutie en feminisme. Feministische groep Dolle Mollies heeft de Zweedse spreekster en documentaire maakster Kaysa Ekis uitgenodigd voor een docu en discussie over prostitutie.

Anarchisme en crisis. Stukje geschiedenis, anarchistische reactie op de crisis in de jaren '30 van de vorige eeuw. Had gisteren geschreven kunnen zijn. De presentatie is daarmee meteen een aanklacht tegen het hypen van de crisis als uniek geval en laat zien dat kapitalisme zelf de crisis is. Wellicht wordt dit onderdeel nog uitgebreidt met een blik op mogelijke economische infrastructuren op een anarchistische manier.

Voedselsoevereiniteit.  Aseed over het recht van mensen op gezond en cultureel passend voedsel, geproduceerd op ecologisch verantwoorde en duurzame wijze in een voedsel- en landbouwsysteem dat door henzelf wordt vormgegeven.

Mediakritiek. Presentatie van een website over mediakritiek. Er wordt een overzicht gegeven van de bijdrages tot nu toe en twee nieuwe bijdrages worden gepresenteerd. Daarnaast laten ze zien hoe iedereen teksten uit de media kan analyseren met open source software.

Kraken. Prikkelende discussie met uitdagende stellingen over de toekomst van kraken in post-kraakwet-nederland.

Occupy. Evaluatie van en informatie over Occupy. Wat was het, wat heeft het betekend en wat kan het nog zijn.

Olijfbomencampagne in Palestina.

Insurrectionalisme. Nieuwe anarchistische stroming die gericht is op de opstand als middel. Of als doel? En is die stroming wel zo nieuw? Is het wel een stroming? Het gaat allemaal een stuk duidelijker worden tijdens de PL, en wordt bediscissieerd met een aantal stellingen.

Anarchistische organisatie. Bom onder het idee dat anarchisme en organisatie niet samengaan. Inspiratie en praktische handvatten om zelf een groep op te richten.

Parijse Commune. Anarcha feministische leesgroep heeft zich verdiept in de Parijse Commune. Know your history!

Arrestantengroep. Wat zijn je rechten als je opgepakt wordt?  Als je denkt dat je alles al over het thema weet is dit je kans om te scoren, tijdens de Grote Arrestantengroep Popquiz! Mag een straatcoach wel of niet om je i.d. vragen? Come prepared….

 

Filmprogramma

Op de jaarlijkse filmavond worden dit jaar een drietal films vertoond.

Naast de kinderfilm De Reuzenperzik (n.a.v. een boek van de bekende schrijver Roald Dahl) gaat het om een tweetal documentaires;  If a tree falls: A Story of The Earth Liberation Front  en Waltz with Bashir.

De Reuzenperzik (originele titel James and the Giant Peach) is de verfilming uit 1996 van het kinderboek van Roald Dahl, gepubliceerd in 1961. Het verhaal draait om een jongen genaamd James. Hij moet nadat zijn ouders zijn gedood door een uit de dierentuin ontsnapte neushoorn gaan wonen bij zijn tantes Spons en Spijker. Ze zorgen niet goed voor hem en James moet van hen aldoor werken.

Op een dag krijgt James toverkruid van een oud mannetje. Het mannetje zegt: "Gebruik het goed, maar één korreltje is genoeg!" James pakt het toverkruid aan, maar morst het per ongeluk bij een oude perzikenboom. Dit heeft verstrekkende gevolgen: binnen een dag groeit er aan de boom een kolossale perzik. Niemand weet hoe dit mirakel gebeurd is, behalve James. Zijn tantes maken van de perzik meteen een attractie om grof geld te verdienen aan de toeristen die de perzik komen bezichtigen.

Op een nacht sluipt James naar de perzik. Hij ontdekt een tunnel in het vruchtvlees, welke rechtstreeks naar de pit leidt. De pit blijkt hol te zijn. In de pit ontmoet James een aantal insecten (een spin, een regenworm, een duizendpoot, een zijderups, een glimworm, een oude sprinkhaan, en een lieveheersbeestje), die ook door het toverkruid zijn geraakt en zo zijn uitgegroeid tot menselijk formaat. Tevens blijken ze nu te kunnen spreken. James blijft die nacht bij hen, en maakt met hen plannen om het huis van zijn tantes te verlaten. De volgende ochtend maakt de groep de perzik los van de boom. De perzik rolt vervolgens van de heuvel waar het huis op staat naar zee, en verplettert daarbij James' tantes. Het is het begin van een reeks spannende avonturen. Beelden van deze film vind je hier: http://www.imdb.com/title/tt0116683/videogallery

In If a tree falls: A Story of The Earth Liberation Front vertelt filmmaker Marshall Curry het verhaal van het Earth Liberation Front (ELF), een groep radicale milieuactivisten die vanaf de jaren '90 ondermee houtzagerijen in lichterlaaie zette om oerbossen te redden. Het hoofdpersonage van de film, Daniel McGowan, werd in september 2005 gearresteerd door de FBI omdat hij betrokken was bij twee brandstichtingen in 2001. Deze campagne werd bekend onder de naam Green Scare.

Gans de VS raakte in de ban van aanslagen van de 'ecoterroristen', zoals ze werden gekwalificeerd, maar over hun motieven – het alarmerende tempo waarin de oerbossen verdwijnen – was en is minder te horen in de media. Mainstream milieuorganisaties noemden de brandstichtingen in de northwest de slechts denkbare PR voor de milieubeweging. Tegelijk kreeg de ELF bijval vanuit onverwachte hoek. Van op een bergtop met zicht op verwoeste bergflanken en valleien naast stukken troosteloze bossen die wel intact gelaten zijn, vertelt Bill Barton, een man die jaren als houthakker werkte: "De industrie noemt de activisten radicaal, maar 95% van de Amerikaanse bossen worden omgehakt. Dat is radicaal."

De filmmaker ging op zoek naar de drijfveren van Daniel McGowan en brengt dat verhaal genuanceerd. Ook slachtoffers van de branden – hoewel niemand gewond raakte, daar maakte ELF een punt van – komen aan het woord, evenals de onderzoekers van de gerechtelijke politie.

If A Tree Falls viel in de prijzen op de Sundance Film Festival 2011 en werd genomineerd voor de Oscars 2012.

 

Waltz with Bashir is een documentaire, maar ook een animatiefilm. Die schijnbare tegenstelling gaat hand in hand met de zoektocht naar een verloren herinnering. Juist dankzij de onconventionele vorm gaat Waltz with Bashir veel verder dan de 'normale' oorlogsdocumentaire.

De Israëlische filmmaker Ari Folman maakte de belegering van Beiroet tijdens de Libanese oorlog in 1982 van dichtbij mee. Als negentienjarige soldaat werd Folman getuige van de talloze misdaden die zich hier voltrokken. Ariel Sharon, destijds de Israëlische minister van Defensie, had het idiote idee om Libanon tot aan Beiroet te belegeren en stuurde zijn defensietroepen tot aan de Libanese hoofdstad. Toen de populaire Libanese presidentskandidaat Bashir Gemayel door een bomaanslag om het leven kwam, escaleerde het conflict en werden naar schatting drieduizend Palestijnse burgers omgebracht door een groep wraakzuchtige 'Falangisten' (Christelijke militairen en aanhangers van Bashir). De gestationeerde Israëlische troepen knepen grotendeels een oogje toe. De gruwelijkheden traumatiseerden Folman echter voor het leven.

Waltz with Bashir opent in een café in Tel Aviv, waar Folman met zijn vriend Boaz herinneringen aan de Libanese oorlog ophaalt. Boaz vertelt over een terugkerende nachtmerrie, waarin hij door zesentwintig honden achterna gezeten wordt. Hij is ervan overtuigd dat het te maken heeft met de gebeurtenissen van juni '82. Ari Forman kan zich echter niks meer herinneren van die periode. Dit brengt hem in verwarring: hij móet toch iets hebben gezien van de gruwelen? Dit luidt het begin in van zijn zoektocht naar een verdrongen verleden.

De film schakelt verschillende interviews aaneen die Folman sindsdien met zijn legerkameraden hield. Hoewel Waltz with Bashir probeert de historische details van het ingewikkelde conflict inzichtelijk te maken, gaat de film veel meer over de beleving van het verleden in het heden. Folman benadrukt waarom we niet zomaar moeten geloven wat er verteld wordt over het verleden. Het geheugen leeft, dus zelfs authentieke archiefbeelden bezitten niet de waarheid die hij zoekt.

De vormkeuze van Waltz with Bashir is hiermee ook een nadrukkelijke inhoudskeuze. Hoe maak je de gruwelijkheid van een oorlog zichtbaar en hoe geef je een zinvol beeld van een verdrongen verleden? Ali Folman vraagt zich af of je wel mag genieten van mooie beelden als hun lading zo gruwelijk is. Mede omdat hij hierbij stilstaat, blijkt Waltz with Bashir een meesterwerk. Folan haalt de laatste mogelijke angel uit de discussie in de slotakte.

We zien archiefbeelden van de overlevenden van de genocide in de vluchtelingenkampen Sabra en Shatilla; ze zijn verbijsterd en in de war. Het zijn beelden die op je netvlies gebrand blijven. Hiermee voorkomt Ari Folman dat de kijker optimistisch de zaal uitloopt, de schoonheid van de film mag geen positief effect hebben, het hoort te verontrusten. Oorlog is waanzin en daar hoort een waanzinnige film bij.

Kinderprogramma
Heb je ook weleens een plastic speelgoedje gehad, dat dan meteen stuk gaat? Weggooien dan maar! Maar waar gaat het plasticje heen, als je het keurig in de plasticbak doet? Misschien wel naar China en dan wordt er meteen weer zö,n nieuw speeltje van gemaakt, dat ook meteen weer kapot gaat. Troep, wat kunnen we ermee? Laten we daar eens lekker mee spelen…

Zaterdag 26 mei

  • 11.00 u workshops: Recycle-regencapes/kleding maken en Recycle-muziekinstrumentjes
  • 14.00 u workshop: Muziek maken met Janos en je eigen instrumentjes
  • 15.30 u avonturenspeurtocht: Wat is er toch aan de hand in de bossen van Appelscha? Waar komt die rotzooi vandaan? Kom mee en help ons de planten en dieren te redden!
  • 20.00 u verhaal van Ome Krelis: voor het slapen gaan…

Zondag 27 mei

  • 11.00 u voorbereiding Bonte avond,
  • 11.00 u peuter/kleuter voorlees en speel-uurtje.
  • 13.00 u workshop Recycle-ovens: Een oven van pizzadozen op zonne-energie! En ovb, Rocket-stove maken.
  • 15.00 u knettergekke Poppenkast!: door Wim Noordegraaf.
  • 16.30 u Bubbelfeestje: met Milan en Alwino lekker biologische bellen maken
  • 19.30 u Bonte Avond: bereid thuis al wat wat voor om op te treden…

 

Muziekprogramma

We hebben een paar fantastische bands te gast op de PL. Hieronder vind je het voorlopige programma.

Zaterdag 26 mei

Zondag 27 mei

Wat gebeurt er in 2012!

(kijk onder "nieuws" (4│16│2012) voor de programma aankondigingen)

Prikkelende workshops, intrigerende lezingen, debat op het scherpst van de snede, stands, film, muziek én een heel kinderprogramma: ja ja, het is alweer bijna tijd voor de Anarchistische Pinksterlanddagen, dit jaar van 25 tot en met 28 mei. Een driedaags politiek festival om ervaringen uit te wisselen, te leren, discussiëren en om activisten en geïnteresseerden in het anarchisme uit heel Nederland en daarbuiten te ontmoeten. Zoals ieder jaar in de frisse buitenlucht van het wondermooie anarchistische kampeerterrein in het Friese Appelscha.

De Pinksterlanddagen zouden de Pinksterlanddagen niet zijn als er niet een heel breed  scala van onderwerpen aan bod komen. Zo zal er aandacht zijn voor anarchistische economie – geen luxe tijdens een voortrazende de crisis en koorballenkabinet dat druk plannen aan het smeden is hoe ze ons verder naar de verdoemenis kunnen bezuinigen. En terwijl de AIVD anarchisme hoger op haar altijd weer vermakelijke prioriteitenlijstje heeft staan, zullen er verschillende tips tijdens tralies gegeven worden door de arrestantengroep, een verbazende geschiedenis van infiltratie uit de doeken worden gedaan en brieven geschreven worden naar anarchistische gevangen. En dan is er nog de vrouwenstrijd, kraken, tips voor campagnevoeren en hebben we het nog niet eens gehad over de muzikale opluistering in de latere uurtjes door bands als Zosch , Brito, en Het Brandt.  Veel teveel om hier allemaal op te noemen – hou de webste – www.pinksterlanddagen.nl- in de gaten voor het complete plaatje!

Er is nog plek voor meer moois – email ons pinksterlanddagen [at] hotmail.com met suggesties, ideeën, vragen en voorstellen.

Anarchistische Pinksterlanddagen | 25 – 28 mei | 12,50  euro |Kampeerterrein 'tot Vrijheidsbezinning', Aekingaweg 1a, Appelscha | www.pinksterlanddagen.nl

No comments: