Thursday, April 8, 2010
Geen doorstart vliegveld Twente!
Geen verdere groei Schiphol!
Om Schiphol nog groter te laten groeien, wil de overheid de voormalige militaire vliegbasis Twente openen als burgerluchthaven. De goedkope chartervluchten van Schiphol worden dan op Vliegveld Twente gedumpt. Schiphol krijgt feitelijk een zesde landingsbaan in Twente, de inwoners van Twente krijgen de stank- en lawaaioverlast ervoor terug. En het vliegverkeer in totaal zal verder groeien. Nu is de luchtvaart al een van de grote veroorzakers van de klimaatcrisis. Veel inwoners van Twente verzetten zich hiertegen en het komende jaar gaat het erop of eronder worden.
GroenFront! zal door het land info-avonden geven om meer te vertellen over de situatie in Twente. Op zondag 9 mei zal er een picknick zijn in de buurt van het vliegveld. Meer informatie hierover onderaan dit artikel.
Protest in TWente bij stadhuis (30-11-09)
De geschiedenis vliegveld Twenthe
Al voor de Tweede Wereldoorlog had Twente een kleine vliegveldje. Na de Tweede Wereldoorlog werd hier het opleidingscentrum voor Nederlandse Straaljagerpiloten geopend. Veel van deze piloten hadden tijdens de oorlog bij de Royal AirForce (RAF) leren vliegen.
Na de Koude Oorlog begon Defensie te bezuinigen en in 2003 besloot Minister Henk Kamp (Defensie) dat Vliegbasis Twenthe moest sluitenper 31 december 2007. De laatste jaren van deze militaire vliegbasis was er ook civiel medegebruiker. Dus naast de F16's van de luchtmacht, werd het vliegveld ook gebruikt door vakantiecharters.
Met de sluiting, wist Defensie niet goed wat ze moesten doen met het vliegveld. Het vliegveld had Defensie door de jaren heen veel geld gekost (gebouwen, landingsbanen, onderhouden en dergelijk) en ze wilden graag nog iets van dat geld terugzien. Maar een tweedehands vliegveld zet je niet even op marktplaats. Defensie en het Ministerie van Financiën probeerde het voor een periode van 3 jaar (2007-2010) te verhuren aan een exploitant. In de tussentijd hoopte de overheid met een plan te komen over wat te doen met het gebied. Er waren wel een aantal marktpartijen die interesse hadden voor exploitatie, maar geen van hen bood genoeg geld. Het vliegveld ging dicht en ondertussen gingen de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en de regering met elkaar in overleg wat te doen met het vliegveld.
Schiphol zit aan de grenzen van de groei
De overlast van Schiphol voor omwonenden is al jaren extreem groot. Enkele jaren geleden openden Schiphol hun vijfde start- en landingsbaan. Er werd gezegd dat dit voor een afname van de geluidsoverlast zou zorgen. Dit bleek een onwaarheid te zijn en de overlast nam toe. Het is nu politiek niet meer haalbaar om nog meer landingsbanen aan te leggen bij Schiphol. Maar toch wil deze nationale luchthaven verder groeien.
Op verzoek van Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) begon de voormalige minister Hans Alders gesprekken met alle partijen rond Schiphol (omwonenden, luchtvaartmaatschappijen, Schiphol etc.). Tijdens deze overleggen ('De Tafel van Alders') werd er gekeken hoe Schiphol kon groeien, zonder dat de overlast toenam. Hans Alders kwam met de oplossing om de (goedkope en vaak onrendabele) chartervluchten naar vakantiebestemmingen als Benidorm, Salou, Lloret de Mar, Marbella, Torremolinos en Alicante te verplaatsen naar regionale luchthavens. Schiphol kreeg dan weer ruimte om te groeien als grote internationale luchthaven. In beleidsjargon wordt dat 'een internationale hub-luchthaven' genoemd. Als je dan vanaf bijvoorbeeld Parijs naar New York wil vliegen, kun je dit doen via Schiphol. Deze vluchten zijn financieel veel aantrekkelijker dan de vakantievluchten die gedumpt gaan worden op de regionale luchthavens. Naast Twenthe worden Eelde (Groningen/Drenthe), Eindhoven en Lelystad ook vaak genoemd.
Alle partijen rond Schiphol waren het eens over dit voorstel. De omwonenden van de regionale luchthavens is echter niet om hun mening gevraagd. Later hebben een aantal bewonersgroepen rond Schiphol verklaard dat ze enorm onder druk gezet zijn en dat het een kwestie was van slikken-of-stikken was voor hen.
Plannen voor heropenen Vliegveld Twente
In 2008 en 2009 zijn er allerlei discussiebijeenkomsten geweest over de toekomst van vliegveld Twente. Officieel mochten de gemeente Enschede en de provincie Overijssel beslissen over wat er met dit Twentse groene hart zou gaan gebeuren. Maar ondertussen had Minister Eurlings al gezegd dat als de gemeente en provincie niet tot heropening zouden beslissen, hij het vliegveld tot nationaal belang zou verklaren. Over regionale vliegvelden mag de regio namelijk beslissen, maar zodra het een vliegveld van nationaal belang is, beslist de Minister van Verkeer en Waterstaat hierover. En de Minister zelf bepaalt wat wel en geen nationaal belang is.
De gemeente, provincie en regering hebben het projectbureau Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) opgericht. Dit projectbureau coördineert alle procedures rond het vliegveld. Alle inspraakprocedure leken erg openen en democratisch, maar als je verder keek zag je dat de VTM wel erg aan het aansturen was op heropening van het vliegveld. Het leek soms wel op een herhaling van de procedures en inspraakavonden rond de Betuwelijn.
De lokale en provinciale bestuurders zien een luchthaven ook wel zitten. Zo'n vliegveld brengt namelijk veel belastinggeld op voor de regionale overheden. Daarnaast zou er vanwege het geplande vliegveld ook een nieuwe afslag bij de snelweg komen. En zo'n afslag is natuurlijk een uitstekende plaats voor weer een nieuw bedrijventerrein. Dit terwijl het nabij gelegen bedrijventerrein Hanzepoort nog voldoende panden leeg heeft staan.
In het voorjaar van 2009 kwamen de eerste echte serieuze plannen op tafel. Projectbureau VTM stelde voor, zoals te verwachtten was, om het vliegveld te heropenen. Het lokale actiecomité Stichting Alternatieven Vliegveld Twente (SAVT) had een tegenvoorstel gepresenteerd: De Twentse Basis. In dit voorstel zouden er in het gebied een care- en cure-concept komen met allerlei verschillende medische voorzieningen waar mensen konden herstellen en revalideren. Dit zou in nauwe samenwerking opgezet gaan worden met o.a. de Universiteit Twente die erg vooruitstrevend is op dit gebied. Het lijkt er sterk op of VTM dit plan nooit echt serieus genomen heeft, ondanks dat SAVT het heeft
laten doorrekenen en veel steun betuigingen had gekregen van grote marktpartijen die mee willen doen. Herman Finkers is de woordvoerder van SAVT. Finkers zat eerder al bij o.a. Pauw& Witteman om te vertellen over het vliegveld.
Politieke besluitvorming en protest
Op 30 november 2009 vergaderde de raadscommissie over het besluit tot heropening van het vliegveld. Buiten was er door de tegenstanders een grote manifestatie georganiseerd. Naar schatting enkele honderden tot duizend mensen protesteerden tegen de heropening van het vliegveld. Twee weken later stemde de raad toch voor heropening.
Provincie Overijssel is tegen????
Op 16 december 2009 stemde de Provincale Staten onverwachts tegen de heropening. Deze vreemde uitkomst, kwam door ruzie tussen de PvdA en het CDA, beide coalitiepartijen. De PvdA was het niet eens met een aantal cijfermatige uitgangspunten en vond dat ze op basis van verkeerde cijfers geen besluit konden nemen. De PvdA eiste dat er opnieuw naar de cijfers gekeken zou gaan worden. Het CDA wilde dit niet en eiste een stemming. Uit protest heeft de PvdA tegen gestemd. Hiermee viel de provinciale coalitie.
De vergadering waarin de provinciale coalitie viel duurde tot diep in de nacht. De fractievoorzitter van de PvdA verklaarde tegen RTV Oost direct na afloop 'dat de PvdA voor het vliegveld is, maar allen niet op basis van deze cijfers.' Vanaf januari begonnen er gesprekken tussen de coalitiepartners om de breuk weer te lijmen. Uiteindelijk is de lijmpoging gelukt. De PvdA moest natuurlijk wel iets veranderen aan het oude voorstel om te voorkomen dat ze gezichtsverlies zouden lijden. De grootste veranderingen zijn een verschuiving in de geluidscontouren en een verandering in het uitgangspunt. Vooral de verandering in het uitgangspunt is opmerkelijk: Het vliegveld is geen doel op zich meer, maar een middel. Het doel is de beste economische ontwikkeling voor de regio en het vliegveld is daarvoor het beste middel. Hiermee poogt de PvdA zich in te dekken voor wanneer in de toekomst het vliegveld een mislukking blijkt te worden.
En nu.......???
Wat de stand van zaken nu precies is, is voer voor juristen. De raming van alle experts liggen ver uit elkaar. Met de val van Balkenende 4, de gelijmde coalitie in de Overijssel en een nieuw college in Enschede na de recente verkiezingen is er veel onduidelijk. Wel staat als een paal boven water dat Schiphol enkel kan groeien, als ze hun goedkope vluchten kunnen dumpen op regionale vliegvelden. En vliegveld Twente nu wordt niet gebruikt en heeft dus goede papieren om als dump en overloop van Schiphol te gaan dienen. De komende maanden zal er meer duidelijk komen over de verder procedures en de snelheid hierin. De provincie Overijssel stelt in een brief van 15 maart (2010) dat ze 'streven naar vaststelling van een provinciale structuurvisie voor de gebiedsontwikkeling luchthaven Twente e.o. in de vergadering van juni 2010'.
Groei luchtvaart = klimaatmisdaad
De luchtvaart is een van de grote veroorzakers van de klimaatcrisis. Een verder groei van de luchtvaart is dus absoluut niet acceptabel. En het maakt dan niet uit of die groei plaatsvind op Schiphol, Twente of Eindhoven. De luchtvaart moet niet groeien, maar juist krimpen.
Vliegtuigen stoten niet alleen veel broeikasgassen uit, maar ze stoten dit ook uit in de hogere luchtlagen. Hierdoor hebben deze broeikasgassen een grotere effect op de klimaatcrisis dan als dezelfde gassen op grondniveau waren uitgestoten. Daarnaast brengen vliegvelden natuurlijk allerlei andere (lokale) problemen met zich mee, zoals stand- en geluidsoverlast en een toename van fijnstof en veel meer autoverkeer.
Veel buurtgroepen en milieuorganisaties zijn al meerdere jaren actief tegen heropening van vliegveld Twente. Wat zij tot nu toe voor elkaar hebben gekregen, is imposant te noemen en verdient alle respect. GroenFront! wil graag samen met hen kijken waar hun activiteiten aangevuld kunnen worden. Hiervoor moeten we elkaar wel eerst leren kennen en daarom zijn er verschillende activiteiten gepland, zowel in Twente al in de rest van Nederland. Iedereen is van harte welkom om hier ook een kijkje te komen nemen en zich verder hierin te verdiepen.
Zondag 18 april - Hengelo
Info-avond in Innocent
Deldenerstraat 25 Hengelo
Aanvang: 19:00 (om 18:00 eetcafe).
[Website]
Vrijdag 23 april - Den Bosch
Info-avond in Actiekantine Knoflook
Havendijk 3 Den Bosch
Aanvang 20;00 (na eetcafe)
[Website]
Zondag 9 mei - Picknick in Twente
Ergens in de buurt van vliegveld Twente
De exacte locatie volgt later nog. Hou groenfront.nl en Indymedia.nl in de gaten voor meer informatie later. Tijdens deze picknick heb je de kans om de omgeving van het vliegveld eens te bekijken en buurtbewoners hopelijk te ontmoeten. Aanvang: 13:00
Maandag 10 mei - Utrecht
Info-avond tijden Politiek Cafe Alarm in het ACU
Voorstraat 71 Utrecht
Aanvang: 20:00
[Website]
21, 22 en 23 mei - Appelscha
Workshop tijdens de Pinksterlanddagen
Aanvang: nog niet bekend.
Pinksterlanddagen in Appelscha
[Website]
We zijn nog druk bezig met het plannen van enkele andere info-avonden. Er komt sowieso nog een info-avond in de Molli in Amsterdam. De datum publiceren we later. wil je ook een info-avond? Neem even contact op!
Website: http://www.groenfront.nl
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment