De Wet kraken en leegstand is nog voor de inwerkingtreding al
overbodig verklaard
Gemeenten hebben de wet niet nodig om de leegstand actief te bestrijden,
vindt de VNG. De wet die per 1 oktober zou worden ingevoerd, is
ontoereikend voor een doeltreffende aanpak van de leegstand. Financiële
prikkels zoals een leegstandsheffing zijn veel efficiënter en effectiever.
Met de Wet kraken en leegstand krijgen gemeenten aanvullende instrumenten
om leegstand aan te pakken. Zo kunnen zij eigenaren dwingen leegstand te
melden. Staat een woning langer dan een jaar leeg, dan kunnen gemeenten
huurders voordragen waarna eigenaren drie maanden de tijd krijgen een
beslissing te nemen.
VNG vindt antikraakwet overbodig
door Ferry Heijbrock
DEN HAAG - De Wet kraken en leegstand is nog voor de inwerkingtreding al
overbodig verklaard
Gemeenten hebben de wet niet nodig om de leegstand actief te bestrijden,
vindt de VNG. De wet die per 1 oktober zou worden ingevoerd, is
ontoereikend voor een doeltreffende aanpak van de leegstand. Financiële
prikkels zoals een leegstandsheffing zijn veel efficiënter en effectiever.
Met de Wet kraken en leegstand krijgen gemeenten aanvullende instrumenten
om leegstand aan te pakken. Zo kunnen zij eigenaren dwingen leegstand te
melden. Staat een woning langer dan een jaar leeg, dan kunnen gemeenten
huurders voordragen waarna eigenaren drie maanden de tijd krijgen een
beslissing te nemen.
Leegstandsbeleid
Het probleem voor gemeenten is dat zij die bevoegdheden alleen krijgen als
zij een leegstandsverordening maken. De VNG vindt dat een te zware wissel
trekken. Bovendien kost het extra menskracht en geld waarvan niet
duidelijk is of die beschikbaar zijn. Ook zonder wet kan een gemeente een
actief leegstandsbeleid voeren, aldus de VNG. Daar komt nog bij dat kraken
een marginaal verschijnsel is geworden. Dat blijkt ook uit reacties van
gemeenten. Zo kent Groningen hooguit tien kraakpanden. "Daar liggen we
absoluut niet wakker van, temeer omdat kraken een uitstekende stok achter
de deur is bij de bestrijding van leegstand", zegt wethouder Frank de
Vries in VNG-Magazine. Gemeenten staan niet te trappelen om een
leegstandsverordening te maken. De gemeenteraden van Groningen en Utrecht
namen zelfs al moties aan waarin zij uitspreken dat uitvoering van de wet
geen prioriteit behoeft te krijgen.
Voedselbank
Kraken kan zelfs maatschappelijke voordelen hebben. Zo is in Emmen eens
een voedselbank gevestigd in een kraakpand. "Die functioneerde uitstekend.
Daarmee werd een maatschappelijk probleem nuttig aangepakt", weet
wethouder Ton Sleeking. Hij is dan ook niet van plan een
leegstandsverordening te maken. "Daar valt voor onze gemeente niets
positiefs mee te bereiken", vindt hij. De VNG zelf adviseert gemeenten
eerst goed te kijken hoe groot het leegstandsprobleem is alvorens te
beslissen of er een leegstandsverordening moet komen. "Is een gemeente
tevreden over de gang van zaken rond leegstand, dan lijkt het ons niet
zinvol gebruik te maken van de mogelijkheden van de Wet kraken en
leegstand." Daarnaast vindt de vereniging dat gemeenten goed moeten
blijven kijken naar bouwontwikkelingen. Als ze te kampen hebben met
leegstand, doen ze er goed aan zich te blijven afvragen wat ze toevoegen
met nieuwbouw, is het advies.
www.cobouw.nl 26-08-2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment