Amsterdam, 7 mei 2009 – In de controverse tussen Albert Heijn en Milieudefensie over de ontbossing die het goedkope vlees in die supermarkt veroorzaakt, krijgt Milieudefensie steun van diverse maatschappelijke organisaties. De komende dagen gaat Milieudefensie opnieuw klanten bij diverse AH-filialen informeren over de campagne.
Protest bij aandeelhoudersvergadering Ahold, 28 april. Foto: Michiel Wijnbergh
Milieudefensie verwijt supermarktketen Albert Heijn dat die voor de 'kiloknallers' in de winkel profiteert van goedkope veevoersoja die leidt tot ontbossing in Zuid-Amerika. Zeldzame dieren en planten sterven hierdoor uit. Enige weken terug startte Milieudefensie daarom de campagne over het 'drama achter goedkoop vlees', bedoeld om de supermarkt te bewegen de oerwouden te redden.
Milieudefensie wist in korte tijd duizenden klanten te mobiliseren. Desondanks gaf Albert Heijn onlangs aan niet te willen beloven om binnen maximaal vijf jaar geen vlees meer te verkopen dat is gebaseerd op foute veevoersoja. Milieudefensie gaat daarom door met haar campagne. Morgen doet Milieudefensie met een voorlichtingstour Leiden en Den Haag aan, zaterdag wordt het publiek geïnformeerd bij filialen in Amersfoort en Utrecht.
Nederland is de tweede grootste importeur van soja ter wereld. Ruim 90 procent van de soja die in ons land blijft, wordt gebruikt als goedkoop veevoer, vooral voor kippen en varkens in de intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en speklapjes veroorzaakt zo grootschalige ontbossing: voor de teelt van soja worden in Zuid-Amerika massaal bossen gekapt. Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: "Als grootste supermarkt heeft Albert Heijn een belangrijke rol. De supermarkt kan wel degelijk zorgen voor meer en aantrekkelijk geprijsde vleesvervangers, beter veevoer en verantwoord vlees."
Meer informatie
http://www.milieudefensie.nl/stopfoutveevoer
Website: http://www.stopfoutveevoer.nl
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment