VIDEO ACTIVISME WORKSHOP
Introduktie
In onze workshop kunnnen we, samen met jullie, misschien proberen om elkaar en andere mensen te helpen om beter te leven in deze wereld. Samen zullen we over belangrijke onderwerpen praten die niet alleende mensen, maar ook de dieren en onze mooie planeet aarde kunnen beschadigen.
Het belangrijkste doel van het geven van deze workshop is dat de kinderen wat gaan begrijpen van de volgende onderwerpen:
Video-activisme
Fair trade
Organisch voedsel
Vegetarisme
De workshop is verdeeld over 4 weken.
We zullen een keer per week op de woensdag samenkomen voor 2,5 uur.
Hier is een lijst met onderwerpen die we gaan behandelen:
Wat is video-activisme?
Waarom is video-activisme belangrijk in deze tijd?
Hoe gebruik ik een videocamera?
Video of filmclips bekijken
Een rol spelen
Lees rondjes
Scenario’s maken
Projecten maken
Vraag- en antwoord-sessies
Aan het einde van de workshop hebben de kinderen een basiskennis over video-aktie, fair trade , organisch voedsel en vegetarisme. De kinderen zullen samenwerken in kleine groepjes om een probleem op te lossen of aan elkaar voor te leggen.
En samen zullen we dan een film maken, die de wereld in een betere plek kan veranderen! (hopelijk)
Wat is fair trade ? (van wikipedia)
Eerlijke handel of fair trade bevordert het volgen van sociale en ecologische regels bij internationale handel, in het bijzonder bij de export van arme landen naar het geïndustrialiseerde westen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het bieden van een eerlijke prijs voor een product, waarmee een prijs bedoeld wordt die in verhouding staat tot de productiekosten, en niet een prijs die bepaald wordt door de verhoudingen op de internationale markt.
In Vlaanderen en Nederland wordt eerlijke handel onder andere gepromoot door de wereldwinkels, die inkopen bij gecertificeerde importeurs, en door bepaalde keurmerken voor eerlijke handel, zoals het Max Havelaarkeurmerk. Ook in de supermarkten vindt men producten onder het Fairtrade/Max Havelaar-keurmerk, zoals onder andere: koffie, thee, cacao, ijs, bananen, sinaasappels, mango's, druiven, mandarijnen, ananassen, hagelslag, chocopasta, rijst en wijn.
In Nederland is de naam fair trade in het bezit van het bedrijf Fair Trade Original. Dit bedrijf, dat ook het domein fairtrade.nl in bezit heeft, stond tot 1994 bekend onder de naam SOS Wereldhandel en eerder onder de naam Stichting SOS (Steun Onderontwikkelde Streken).
Wat is vegetarisme ? (van http://www.angelfire.com/super/vleesismoord/wat.html) Er zijn verschillende manieren om tegenover "vegetarisme" aan te kijken.
In het woordenboek staat: voedingssysteem waarbij hoofdzakelijk of uitsluitend plantaardige voedingsmiddelen worden gebruikt.
Vegetarier: iemand die uitsluitend plantaardig voedsel eet, althans zich onthoud van spijzen die afkomstig zijn van gedode dieren.
Als we naar de definitie van vegetarisme kijken stuiten we meteen al op het grootste probleem, want wat mag je nou wel en niet eten.?? De meeste mensen zullen ook wel de term lactovegetarier kennen. Wanneer mensen zeggen dat ze vegetarier zijn bedoelen ze meestal dat ze een lactovegetarier zijn. Een lactovegetarier is een vegetarier die geen vlees eet maar wel eieren en zuivelproducten gebruikt. Het is de bedoeling dat een lactovegetarier ook geen dierlijke vetten of gelatine eet. Gelatine is een product dat afkomstig is van botten en hoeven van dieren waaronder paarden. Dit is eigenlijk de meest simpele vorm van vegetarisme, ook al heb je natuurlijk mensen die wel dierlijke vetten eten. Ook zijn er de zogenaamde vivo-vegetariers, mensen die wel gevogelte en vis eten maar verder geen andere diersoorten.
De meest extreme vorm van vegetarisme is het veganisme. Een veganist zal niks eten wat een vegetarier ook niet eet en zal daarnaast ook geen zuivelproducten of eieren eten, ook geen leer of wol dragen en alles wat maar een beetje dierlijk is vermijden!
Er zijn oneindig veel vormen van vegetarisme en oneindig veel redenen waarom iemand het zou worden. Pas als je voor jezelf hebt vastgesteld wat vegetari�r zijn voor jou betekend kun je ook beslissen wat er dan in jou dieet past.
Als ik kijk naar de vegetariers die ik ken, verschilt ook ons dieet onderling. De een eet wel gelatine, de andere niet. De ene maakt het niks uit of soep uit vlees getrokken is en de ander vindt het een walgelijk idee! En het punt waar nog het meest over getwijfeld word is of je wel of niet vegetarische kaas moet eten. in kaas zit namelijk stremsel, een product dat uit de lepmaag van een kalf word gehaald.
De redenen waarom de meeste mensen vegetarier worden is omdat ze niet eens zijn met het feit dat dieren worden gemarteld en gedood voor hun plezier, want dat is vlees eten eigenlijk: je hebt geen vlees nodig, het is lekker. Andere redenen zijn dat mensen (gegrond) bang zijn voor ziektes. Er zijn ook mensen die het wel met vlees eten eens zijn maar niet met de bio-industrie. Als je meer wil weten over redenen, kijk dan verder op mijn site
Wat is biologische productie?
'Biologisch' betekent in wezen: zo natuurlijk mogelijk tot stand gekomen, met zo min mogelijk kunstgrepen. In de biologische landbouw worden daarom geen kunstmest en geen chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen gebruikt. Daarnaast worden dieren onder zo natuurlijk mogelijke omstandigheden gehouden, ook wat hun voeding betreft. Verder worden geen genetisch gemodificeerde organismen toegepast.
Veel biologische landbouwproducten worden verwerkt tot voedingsmiddelen (bijv. bakkerij, zuivelfabriek). Daarbij worden geen kunstmatige hulpstoffen gebruikt.
Doel van de biologische landbouw is het in stand houden van het natuurlijke evenwicht tussen mens, plant en dier. Het gaat daarbij niet alleen om de landbouw maar ook om onze leefomgeving als geheel.
Om een product "biologisch" te mogen noemen, moet de productie aan bepaalde wettelijke regels voldoen. Op de naleving daarvan vindt toezicht plaats. Biologische producten zijn niet alleen herkenbaar aan de aanduiding "biologisch", maar vaak ook aan een keurmerk.
Wat is videoactivisme ? (media activisme ) van http://www.media-activisme.be/
Eigen media maken en kritiek uiten op de media zijn verschillende stappen in hetzelfde proces. Uiteindelijk moeten de mainstream-media zelf grondig veranderen. Anders blijft het dweilen met de kraan open. ’Unless you change the media you never really ultimately are going to change anything’, zegt Robert McChesney. (In: Moving the Media Revolution Forward)
Media-activisten maken nieuws en geven informatie vanuit het perspectief van de bevolking, overal ter wereld. Ze volgen de actievoerders op de voet. Ze werken in groep en steunen elkaar. Die opstelling en aanpak maken dat media-activisten goed weten wat de actievoerders willen bereiken, en welke hun motieven zijn. Daarover brengen ze verslag uit. In die verslaggeving moet de informatie uiteraard correct zijn. Media-activisten zijn per definitie activisten die informeren. Media-activisten staan niet aan de zijlijn als waarnemers, maar ín de acties, omdat ze ervan overtuigd zijn dat verandering nodig is. In elke sociale strijdbeweging moet er veel en verschillend werk verzet worden. Mediaactivisten kunnen helpen met hun talenten als schrijver, cameraman of -vrouw, tekenaar of radiomaker.Media-activisten spitten informatie uit die een sociale beweging vooruithelpt. Zo vullen ze de zwarte gaten van de mainstream-media op of spreken foute beweringen tegen. Om een goed onderzoek te voeren, is meestal heel wat tijd nodig. En altijd moet je systematisch te werk gaan. Maar in een hooiberg zijn ook spelden te vinden. Zolang je maar voldoende bronnen kruist, en praat met de juiste experts. Media-activisten vechten tegen onrecht. Wil je in jouw verslaggeving de feiten tot hun recht laten komen, geef dan hun context mee: het historische kader en/of de geografische ruimte. Anders doe je de feiten onrecht aan. Dat is in de mainstream-media vaak het geval. Daar schijnen grote dingen zomaar te gebeuren, zonder aanwijsbare reden of aanleiding.
Reportages zijn de levendigste vorm van media-activisme. Ze duiken midden in de realiteit van sociale (wan)toestanden en (protest)acties. Omdat er in zulke situaties altijd veel te beleven valt, werken ze in groep en combineren verscheidene technieken en talenten. Zo begrijpen lezers, kijkers of luisteraars wat er is gebeurd en raken daardoor begeesterd.
Waarom video-aktivisme? Van http://www.organicchaos.org
We zien een verschil tussen de pers zijn voor de linkse aktiebeweging en een video-aktivist. Wij willen meer dan documenteren met een boodschap. Een video-aktivist zien wij als iemand die video gebruikt als een taktisch voorwerp om onderwerpen als sociale rechtvaardigheid en milieubehoud naar buiten toe te brengen. Dit kan gebeuren in de vorm van een documentaire of een kampagne-video die onze eigen inhouden naar buiten brengt. Maar alleen informeren is niet genoeg, we leven in een informatie- samenleving waar een ieder elke dag overgoten wordt met informatie, het is een konsumptiemiddel geworden, 's avonds kijk je het journaal en je bent weer op de hoogte, zelf er over nadenken hoeft niet meer. De samenleving wordt steeds uniformer en mensen komen niet eens meer op het idee dat je ook een andere mening kunt hebben. Wij willen niet in dezelfde valkuil lopen en ‘consumptie-video's' maken. Mensen zouden geprikkeld moeten worden, aangezet tot zelf denken. Wij vinden het belangrijk om duidelijk te maken dat handelen mogelijk is en zin heeft. Ook kan door het filmen tijdens akties politiegeweld vermindert worden.
In de handen van een video-aktivist wordt een camcorder een krachtig politiek instrument. Montage apparatuur wordt de basis voor het maken van een politieke agenda. Een video-projektor wordt een mechanisme voor het voortbrengen van bewustwording van mensen.
Wat is het belang van het maken van eigen video-opnamen tijdens akties en kampagnes?
Een kampagne video kan een bijdrage leveren aan een kampagne omdat het de mogelijkheid geeft je verhaal letterlijk te laten zien. Het visualiseren van je verhaal geeft een extra dimensie aan de kampagne. Het is een krachtig medium die een aanzienlijke bijdrage kan leveren bij het informeren, motiveren en activeren. Het filmen tijdens akties kunnen verschillende motivaties/belangen hebben, voor veiligheid, getuigen zijn van een gebeurtenis of als bijdrage voor een groter geheel, wat kan zijn een kampagne video, als item voor European News Real of een uitzending van Vrije Keyser TV. Het is altijd wel belangrijk om, voor dat er gefilmd gaat worden, te overleggen wat de bedoeling is, de vraag te
stellen waarom en waarvoor je wilt gaan filmen.
Wat kunnen we mensen konkreet bieden aan ondersteuning?
We kunnen mensen onder meer videotrainingen geven. Dus van begin tot eind. Onze instelling is DIY. Dus doe het zelf. Leer zelf hoe het is om een video te maken over een bepaald onderwerp en zie hoe het is om dat te gebruiken als onderdeel van een kampagne. Camera's zijn er om te gebruiken. Montage computers ook. Zelf vragen we voor ons werk niets. Zo willen we onafhankelijk blijven van loonslavernij.
Tips voor video
- Verdeel het werk: iemand filmt, iemand neemt het geluid op, iemand stelt vragen;
maak beelden van verschillende grootte: eerst algemene beelden die de gebeurtenis situeren (een bedrijf, openlucht, stadscentrum...), dan van de gebeurtenis zelf en van de hoofdrolspelers;
film mensen zowel ten voete uit als in close-up;
film detailbeelden van opschriften, spandoeken...;
bewegende beelden maken betekent: registreer wat er beweegt voor de camera, niet: beweeg zoveel mogelijk met je camera;
hou elk shot gedurende minstens 5 seconden aan, vermijd het gebruik van de zoom;
gebruik een aparte microfoon, zeker voor interviews;
controleer of de batterijen zijn opgeladen en neem reservebatterijen mee;
vraag de namen van geïnterviewden, registreer ze bij elk interview op tape;
let op voor tegenlicht: draai mensen met het aangezicht naar het licht, zet ze niet voor een raam;
videoteams labelen hun volle cassettes ter plaatse, zodat ze nadien weten wat erop staat: vermeld plaats, datum, onderwerp, eventueel de namen van geïnterviewden en van de reporters.
Wednesday, March 5, 2008
WORKSHOP for kids in OCCII
Etykiety:
eko,
fair trade,
vegetarianism,
videoactivism
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment